A 2019/20-as tanévben

A nemzetközi projekt összefoglalása:

Projekt alapinformációi: 2019-1-HU01-KA116-060345-es számú ERASMUS+ pályázatunkat 2019 májusában nyertük el és indítottuk el. Tanúsítvánnyal rendelkezünk 2016-2021 közötti időszakra a Tempustól, így könnyített pályázatokat adhattunk be minden évben. Időszaki tanúsítvány beszámolónkat 2019 januárjában elfogadták.
A projekt címe: Új élelmiszeripari technológiák felfedezése
Projekt kezdete: 01/07/2019
Projekt vége:   30/06/2020

Projekt eredményei:
3 partner vett részt a projektben:
Küldő intézmény: Fodor József Élelmiszeripari Szakgimnázium és Szakközépiskola,
Szeged 6725, Szabadkai út 3.
Fogadó intézmények:
1)      Tampere, (Finnország) TREDU
2)      Brest, (Franciaország) IFAC CAMPUS DES METIERS
3)      Venczel József Szakközépiskola, Csíkszereda (Románia)

A projekt lebonyolítása:

Szeptember első napjaiban iskolánk tanulói jelentkezhettek az Erasmus +program szakképzési mobilitás tanúsítvány pályázat keretén belül szervezett külföldi szakmai gyakorlatokra. A többlépcsős kiválasztás során eldőlt, kik lesznek azok, akik részt vehetnek valamely gyakorlaton.A tanulók minden utazás előtt kulturális felkészítésen vettek részt, a Finnországba utazók emellett angol nyelvi kurzuson is. A Franciaországban gyakorlaton részt vevők a nyelvi képzést a kinn tartózkodás alatt, anyanyelvi tanár segítségével kapták meg.

1.1.Tanulói mobilitás:
Fogadó intézmény: Tampere, (Finnország) TREDU,
2019. november 04 – december 15.

A küldöttség tagjai: Csikós Dániel, Varga Roland, Frank N. Renátó, Sárközi Barbara, Faragó Nikolett, Ördögh Krisztián. Kísérő tanáruk: Bori Zoltán.

Iskolánk 6 tanulója (3 húsipari termékgyártó, 1 pék, 2 pék-cukrász tanuló) vett részt a finnországi Tamperében, a TREDU szakképző iskolában 6 hetes szakmai gyakorlaton. A Tamperében eltöltött gyakorlaton a partner iskolánk tanműhelyeiben, (Kangasala, Hervanta) és a partner vállalkozások üzemeiben, pl. Tapolan Oy húsüzemben, illetve Brander pékségben dolgoztak. Az eddig megszerzett szakmai ismereteiket újabbakkal bővítették útjuk során. Hétköznaponként, délelőtt és délután gyakorlaton vettek részt szakmánként külön-külön, a finn tanulókkal, dolgozókkal együtt beosztásuk szerint. Szakmai ismereteiket, új és ismeretlen termékek megismerésével, és új technológiák használatának elsajátításával bővítették. Fejlesztették nyelvi és szociális kompetenciáikat, képességeiket, beilleszkedtek a helyi munkaközösségekbe. Üzemlátogatások, karácsonyi vásár, szauna látogatás, kirándulások képezték a további programokat.

Részletes beszámoló az útról Csikós Dániel szakmai naplójából itt olvasható ! 

Tanulóink képes prezentációja itt található !

1.2.Tanulói mobilitás:
Fogadó intézmény: Venczel József Szakközépiskola, Csíkszereda (Románia)
2019. november 25 -december 10.

A küldöttség tagjai: Harangozó Violetta Karolina, Szélpál Anna, Német Péter, Szabó István Zoltán. Kísérő tanáruk: Bori Zoltán

2019. november 25-én indultak a romániai Csíkszeredába a diákok (2 pék és 2 pék-cukrász tanuló). A kéthetes gyakorlatot a Príma pékségben teljesítették, ahol hétköznaponként 8-14 óráig dolgoztak. Az érdekes és színvonalas munkatevékenységek során megismerték a kenyérverés technológiáját, a pityókás kenyeret, és újfajta, nálunk ismeretlen gépeket is. A kinn tartózkodásuk ideje alatt Csíksomlyóra és a Békás – szoroshoz is kirándultak, illetve több szakmai programon vettek részt. A kéthetes szakmai gyakorlat nagyon tartalmasnak bizonyult, a tanulók a székely szokások megismerésén túl igaz barátságokat is köttettek a vendéglátó iskola diákjaival, akikkel több közös kulturális és szakmai programon vettek részt, például közös adventi kiránduláson Gyulafehérvárra.

Részletes beszámoló az útról Német Péter Róbert szakmai naplójából itt olvasható !

Tanulóink képes prezentációja itt található !

1.3. Tanulói mobilitás
Fogadó intézmény: IFAC CAMPUS DES METIERS Brest, (Franciaország),
2020.  február 28 – április 09. (március 15) között

A küldöttség tagjai: Hegyi Levente, Mészáros Gergő, Horváth Sándor, Tóth Ramóna, Kádár-Német Amarilla, Farkas Eszter. Kísérő tanáruk: Bori Zoltán

Iskolánk 6 diákja (3 húsipari termékgyártó, 1 pék, 2 pék-cukrász tanuló) vett részt a franciaországi Brestben 6 hetes szakmai gyakorlaton. A vendéglátó, az IFAC Brest (CCI Brest) szakképző iskola volt, akikkel már több éve kiváló a kapcsolatunk. A tanulóink 6 különböző munkahelyen töltötték a gyakorlatot, így a nyelvi és szakmai ismereteik is jobban fejlődhettek, hiszen a mindennapi munkavégzés során nem számíthattak magyar társaik segítségére. A pék és pék-cukrász tanulók a sok más francia termék mellett a bagett és a briós gyártását, illetve a croissant elkészítését tanulták meg. Hentes tanulóink a marhahús, birkahús és sertéshús franciaországi feldolgozását végezték a csontozástól a konyhakész ételek elkészítéséig.

Diákjaink a bresti iskola kollégiumában laktak. Hétvégenként másik szállásra, a tengerpartra költöztek. A szakmai gyakorlat mellett kulturális programokon vettek részt, megismerkedtek a város történelmével és nevezetességeivel. A vendéglátó intézmény diákjaival közösen lehetőségük volt tanulóinknak arra, hogy Rennes városában találkozzanak Magda Hollander auschwitzi túlélővel, aki Magyarországon született, és a világháború után Franciaországban telepedett le, és kitanulta a pék szakmát. A találkozás a 93 éves hölgynek és a fiataloknak is egyaránt nagyon nagy élmény volt, órákon keresztül beszélgettek egymással a háborúról, a koncentrációs táborról, Magyarországról és a pék szakmáról.

Sajnos a koronavírus járvány miatt az iskola és a gyakorlati helyek bezártak március 16-tól, így diákjainknak a tervezettnél hamarabb haza kellett jönniük.

Részletes beszámoló az útról Hegyi Levente szakmai naplójából itt olvasható !

Tanulóink képes prezentációja itt található !

2.1 Tanári szakmai tanulmányút
Fogadó intézmény: IFAC CAMPUS DES METIERS Brest, (Franciaország),
2020. február 10 – 14.

Résztvevők:     – Kocsondi Antónia Márta igazgatóhelyettes
- Vekety László szaktanár
- Bori Zoltán a nemzetközi kapcsolatok intézményi felelőse

Célok: A francia szakképzési rendszer és reformjának megismerése, a gyakorlati képzés tapasztalatainak kicserélése, a tanulók integrációjával kapcsolatos jó gyakorlatok átvétele.

Tapasztalatok: Az intézményben eltöltött egy hét alatt számos beszélgetésen vettünk részt az iskola vezetőivel, dolgozóival. Ezeken a beszélgetéseken megismerkedtünk a francia szakképzéssel, a nemrég bevezetett reformmal, az intézmény működésének gazdasági hátterével, a gazdasági partnerekkel, cégcsoportokkal való kapcsolattal. Témáink között szerepelt az iskola pályaorientációs tevékenysége, a hátrányos helyzetű tanulók illetve tanulási vagy nyelvi nehézségekkel küzdők integrációs programja, tanulói utánkövetés. Beszéltünk az iskolai lemorzsolódásról, a tanulók motivációs és magatartási problémáiról, a szakmák közötti átjárhatóságról.

Részt vettünk egy pék szakmai gyakorlaton a végzős tanulóknál. A diákok összetett feladatot oldottak meg a 7 órás gyakorlat alatt. Önállóan szervezték a munkájukat, 8 különböző terméket, kenyereket és péksüteményeket készítettek. Precízen, gyorsan dolgoztak az adott receptek alapján.
Látogatást tettünk a Minoterie Frances malomban, a cég tulajdonosa vezetett körbe, s mutatta meg a teljes technológiai folyamatot. A kiváló minőségű francia lisztekkel az iskola tanműhelyében is dolgoznak, ezekből mintákat is kaptunk.
Meglátogattunk egy francia anyanyelvi órát 9. évfolyamos tanulóknál. Szövegértési feladatokat oldottak meg tanári irányítással. Ezek a látogatások újszerű élménnyel, számos tapasztalattal gazdagítottak minket.
Szabadidőnkben Bresttel ismerkedtünk, a tengerparttal, a belvárossal és a Szépművészeti Múzeumban is látogatást tettünk.

A munkalátogatásról képes összefoglaló készült, ami itt található !

A helyi francia újságban megjelent cikk a munkalátogatásunkról itt található !

Vekety László munkanaplója itt tekinthető meg !

2.2 Tanári szakmai tanulmányút
Fogadó intézmény: TREDU, Tampere (Finnország)
2020. február 17 – február 21.

Résztvevők:     – Fodor Gábor,
- Kónya Anita,
- Fuderné Kovács Zsuzsanna szaktanárok

Célok: A tanulmányút célja az iskoláink között évek óta fennálló szakmai együttműködés továbbfejlesztése, a tanműhelyek, iskolaépületek megtekintése, pék és cukrász szakmák új technológiáinak és oktatási módszereinek megismerése.

Tapasztalatok: A hét folyamánmeglátogattuk az intézmény campusait, tanműhelyeit. Ellátogattunk a Tredu központi épületébe, ahol vendéglátónk bemutatta a finn oktatási rendszert, s azt is, milyen átalakuláson megy át napjainkban. A folyamatos megújulásra, a rugalmasságra, egyéni tanulási utak kialakítására törekednek. Később bejártuk az iskola épületét, a tanműhelyeket. Az iskola elképesztően nagy, rendkívül sokféle szakmát oktatnak itt. Minden nagyon modern, a legkorszerűbb eszközökkel, módszerekkel dolgoznak, minőségi alapanyagokkal. Arra törekednek, hogy a tanműhelyek felszereltsége megegyezzen a korszerű munkahelyekével.

Hervantába is ellátogattunk, megtekintettük a labort, a sörfőző műhelyt, a cukrász tanműhelyt, a tanulók által előállított termékeket. Beszélgettünk oktatókkal, próbáltuk megtudni, mi a titka a cukrászok világversenyeken elért sikereinek. A kangasalai campuson nemcsak megtekintettük a pék és a cukrász tanműhelyt, hanem részt vehettünk egy egész napos gyakorlaton, s néhány jellegzetes finn péksütemény elkészítését is megtanulhattuk.
Az iskolán kívül termelő cégekkel is ismerkedtünk. Meglátogattuk a Brander Oy üzemét, ahol diákjaink is szoktak dolgozni a külföldi gyakorlatuk során. Ez a pékség arról híres, hogy fő profiljuk a gluténmentes termékek előállítása. Utána a Royal Bakery Oy üzemébe mentünk el, ahol hagyományos péktermékeket állítanak elő, nagyon korszerű gépekkel.
Emellett bebarangoltuk a tamperei piacot is. Itt rengeteg kis pékség, hentesüzlet működik. Megnéztük a kínálatukat, megismerkedtünk a jellegzetes helyi termékekkel.
Tamperei látogatásunk során Ritva Haveri és Kirsi-Marja Kasteenpohja voltak kísérőink és segítettek abban, hogy sok felejthetetlen élménnyel gazdagodjunk.

Tanáraink képes prezentációja itt található !

Záró rendezvény: (interneten a koronavírus járvány miatt) 2020. április 30.

Az elmúlt években a mobilitási program zárásaként hagyományosan bemutatónapot tartottunk, ahol a résztvevők az iskola diákjainak, tanárainak és meghívott vendégeinknek tartottak beszámolót, és mutatták be az általuk készített termékeket. Az idén a koronavírus járvány okozta helyzetben sajnos, ez elmaradt.

Így a diákok internetes prezentáción ismertették a gyakorlaton tanultakat, tevékenységeiket, programjaikat. Az elkészült bemutatók elérhetők tanulóink, tanáraink és az érdeklődők számára. Ezen keresztül láthatóak a finnországi, franciaországi és székelyföldi élmények, a szakmai gyakorlatok eredményei, termékei. A tanulók sokat fejlődtek mind szakmai, mind nyelvi kompetenciáik, készségeik területén.  Megismertek más kultúrákat, embereket és attitűdöket. Beszámolóikban kiemelték a nyelvtanulás fontosságát, hiszen a vendéglátókkal való kommunikáció a szakmai munka eredményességét is nagymértékben elősegíti.