A 2018/19-es tanévben

A nemzetközi projekt összefoglalása

Projekt alapinformációi:  2018-1-HU01-KA116-047024-es számú ERASMUS+ pályázatunkat 2018 májusában nyertük el és indítottuk el. Tanúsítvánnyal rendelkezünk 2016-2020 közötti időszakra a Tempustól, így könnyített pályázatokat adhattunk be minden évben. Időszaki tanúsítvány beszámolónkat 2019 januárjában elfogadták.
A projekt címe: Európai élelmiszeripari tudásbörze
Projekt kezdete: 01/07/2018
Projekt vége:   30/06/2019

Projekt eredményei:
3 partner vett részt a projektben:
Küldő intézmény: Fodor József Élelmiszeripari Szakgimnázium és Szakközépiskola,
Szeged 6725, Szabadkai út 3.
Fogadó intézmények:
1)      Tampere, (Finnország) TREDU
2)      Brest, (Franciaország) IFAC CAMPUS DES METIERS
3)      Venczel József Szakközépiskola, Csíkszereda (Románia)

A projekt lebonyolítása:

1.1.Tanulói mobilitás:
Fogadó intézmény: Tampere, (Finnország) TREDU,
2018. október 29 – december 09.

Iskolánk 6 tanulója (3 húsos, 1 pék, 2 pékcukrász technikus) vett részt a finnországi Tamperében, a TREDU szakképző iskolában 6 hetes szakmai gyakorlaton az Erasmus +program szakképzési mobilitás tanúsítvány pályázat keretén belül. Szeptember első napjaiban iskolánk tanulói jelentkezhettek a finnországi szakmai gyakorlatra. A többlépcsős kiválasztás során eldőlt, kik lesznek azok, akik részt vehetnek a 42 napos tamperei szakmai gyakorlaton a partner iskolánk a TREDU tanműhelyeiben, (Kangasala, Hervanta) és a partner vállalkozások üzemeiben, pl. Tapolan Oy húsüzem. A tanulók angol nyelvi felkészítésen vettek részt a kiutazás előtti hetekben.
A küldöttség tagjai: Stul Nikolett, Makán György, Felvidéki Zoltán, Harmados Vivien, Bartalovics László, Sárközi Erika. Kísérő tanáruk: Bori Zoltán.

Sikeres felkészülésüket követően, élményekben gazdag szép napokat töltöttek Finnországban 2018. október 29 – december 09. között.  Az eddig megszerzett szakmai ismereteiket újabbakkal bővítették útjuk során. Hétköznaponként, délelőtt és délután gyakorlatot végeztek szakmánként szétválasztva, a finn tanulókhoz, dolgozókhoz beosztva a tanműhelyekben, illetve az érintett vállalkozásoknál. Szakmai ismereteiket, új és ismeretlen anyagok megismerésével és új technológiák használatának elsajátításával bővítették. Fejlesztették nyelvi és szociális kompetenciáikat, képességeiket, beilleszkedtek a helyi munkaközösségekbe. Üzemlátogatások, karácsonyi vásár, finnországi magyar club meglátogatása, szauna látogatás, kirándulások képezték a további és a hétvégi programokat.

Részletes beszámoló az útról Stul Nikolett szakmai naplójából itt olvasható !

Tanulóink képes prezentációja itt található !

2.1 Tanári szakmai tanulmányút
2018. nov. 12 – 16. BREST, IFAC CAMPUS DES METIERS

Résztvevők:
- Dombovári Tamás iskola igazgató
- Csapiné Eperjesi Melinda szaktanár
- Zelenka Ferenc  szakoktató (húsipari)

Célok: A francia szakoktatási rendszer és gyakorlati oktatási tapasztalatcsere megvalósítása szakterületenként.
Tapasztalatok: önálló munka jellemezte a gyakorlat teljes menetét; 9 féle terméket állított elő mindenki – előre megírt recept alapján, törekednek a helyi tradicionális termékek előállítására; teljesen adalékanyagmentesen dolgoznak; élesztő nélküli kovászt használnak minden termékhez; felületformázási ötleteket láttunk; a tanulók saját munkaasztallal, saját eszközökkel dolgoztak. 3 boxban a szükséges kisgépek (12 tanulóra kialakítva; 5 – 10 kg tésztára) voltak berendezve. Minden munkafolyamatot bemutatott a gyakorlatvezető Alain. Egyik napon üzemeket látogattunk a városban (azokat a helyeket, ahol iskolánk tanulói szakmai gyakorlaton vettek/vesznek részt).

  1. Boulangeria Pen-ar bred (pékség): „világbajnok” tulajdonos, az országos éves pékversenyen (17 ezer indulóból!) a 8. helyezést érte le friss vörösboros (bojolais) kenyerével. Ebben az üzemben is dolgoztak tanulóink, akikről nagyon jó véleménye van. Szívesen fogadna újból magyar tanulókat. Éppen a bojoulais boros kenyeret készítettek (mivel ennek a fesztiválja volt)
  2. Fournil de’r Europe (pékség): családi vállalkozás, a hölgy tulajdonos mutatta be a vállalkozást. Épp egy tanuló készült az országos versenyre. Hagyományos kovászos technológiát használnak.
  3. Bio magasin (húsbolt): ebben az áruházban minden termék bio. A húspultot látogattuk meg, ahol már dolgoztak fodros tanulók, nagyon jó emlékeik vannak róluk. Sajnos ennél a cégnél nem bővíthető a tanulók létszáma, mert nagyon kis létszámú.
  4. Tartines d’ autrefois (pékség): szintén kisüzem, szintén voltak itt tanulóink, szintén szívesen fogadnának újra magyar tanulókat. A nyelvi nehézségekre panaszkodtak. Épp egy IFAC-os tanuló volt náluk. Heti liszt felhasználásuk kb. 1,5 tonna „traditional” liszt (semmilyen adalékanyagot nem tartalmaz!).
  5. Meat couture (húsbolt): az ukrán tulajdonos rendkívüli specialitásokat készít és árusít. Ottjártunkkor éppen fügés kacsa májjal töltött egész fürjet készített. A bolt tele volt saját készítésű nagyon speciális hústermékkel: a tőkehúsoktól kezdve a különböző felvágottakon keresztül a speciálisan érlelt/füstölt/pácolt termékekig.

A tanári szakmai út képes beszámolója: Erasmus+_tanári beszámoló

1.2. Tanulói mobilitás: 2018. november 16-november 30. Csíkszereda, (Románia) Venczel József  Szakközépiskola.

A küldöttség tagjai: Muhi László, Szép Noémi, Berecz Dániel, mindannyian a pék 11. osztály tagjai, kísérő tanáruk: Bori Zoltán
2018. november 16-án indultak a romániai Csíkszeredába Szép Noémi, Berecz Dániel, Muhi László 11. pék osztályos tanulók. 2018. november 30-án érkeztek vissza. A gyakorlatot a csíkszentmártoni Bocskor pékségben teljesítették, ahol hétköznaponként 8-14 óráig dolgoztak. Az érdekes és színvonalas munkatevékenységek során megismerték a kenyérverés technológiáját, a pityókás kenyeret és újfajta, nálunk ismeretlen gépeket is. 2018. november 18-án Csíksomlyóra kirándultak. A két hetes szakmai gyakorlat nagyon tartalmasnak bizonyult, a tanulók a székely szokások megismerésén túl igaz barátságokat is kötettek a helyi fiatalokkal.

Részletes beszámoló az útról Szép Noémi szakmai naplójából itt olvasható !

Tanulóink képes prezentációja itt látható !

1.3. Tanulói mobilitás
Fogadó intézmény: Brest, (Franciaország), CCI Brest,
2019.  március 2- április 12. között

Iskolánk 6 tanulója (2 húsos, 3 pék, 1 pékcukrász technikus) vett részt a franciaországi Brestben 6 hetes szakmai gyakorlaton az Erasmus +program szakképzési mobilitás tanúsítvány pályázat keretén belül. A vendéglátó, az IFAC Brest (CCI Brest) szakképző iskola volt, akikkel már több éve kiváló kapcsolatban vagyunk. A pék és cukrász tanulók a Le Fournil des Provinces Belleuvele cég, pék-cukrász üzemeiben dolgoztak. Húsfeldolgozó tanulóink a BIOCOOP áruház és egy éttermi húsüzlet üzemeiben töltötték el a 6 hetes szakmai gyakorlatukat. A húsos tanulók marhahús, birkahús és sertéshús franciaországi feldolgozását tanulták a csontozástól a konyhakész ételek elkészítéséig. Nagyon sok újdonságot tanultak. A pék és pékcukrász tanulók a francia baguette, briós, cookies és egyéb termékek gyártását tanulták, szintén eredményesen.

Diákjaink a bresti iskola kollégiumában laktak. Hétvégenként másik szállásra költöztek. A szakmai gyakorlat mellett kulturális programokon vettek részt, megismerkedtek a város történelmével és nevezetességeivel. A pékek és pékcukrászok „magyar-napot”  tartottak az iskola nyílt napján, melynek keretén belül magyar, illetve szegedi pék-cukrász termékeket készítettek el.
Tanulóink: Tóth Anikó, Kocsis Emese, Gémes Szabolcs, Németh Jenő, Ilia Ádám, Gyöngyösi Patrik voltak, kísérő tanáruk: Bori Zoltán

Részletes beszámoló az útról Tóth Anikó szakmai naplójából itt olvasható !

Tanulóink képes prezentációja itt található !

A helyi francia újságban megjelent cikk diákjainkról itt tekinthető meg  !

2.2 Tanári szakmai tanulmányút
Fogadó intézmény: Tampere (Finnország) TREDU szakképző iskola
2018. március 18-március 22.

Iskolánk 3 tanára (Dr Kovács Márta, Csóti Ildikó, Gere Zsuzsa) szakmai tanulmányúton vett részt a TREDU szakképző iskola partnerintézményben és campusaiban. A tanulmányút célja iskoláink közötti szakmai együttműködésünk továbbfejlesztése, a pék, húsipari szakmai tanműhelyek, testneveléssel kapcsolatos oktatási, nevelési helyszínek megtekintése, új technológiák, oktatási módszerek megismerése, esetleges átvétele volt.
Tapasztalatok: Először a Tredu tamperei intézményében fogadott minket Ritva Haveri, aki a nemzetközi kapcsolatok felelőse. Prezentációjában – mivel előzetesen ezt kértük – a finn oktatási rendszert mutatta be, majd megvitattuk a finn és a magyar szakképzés hasonlóságait és különbségeit. Kérdésemre ismertette, hogyan segíti elő a finn oktatási (és ezen belül a szakképzési) rendszer az integrációt, milyen gyakorlatokat alkalmaznak a lemorzsolódás és a szociális-kulturális különbségek csökkentése érdekében. A tanműhelyek bejárása során megtudtuk, hogy a gyakorlatorientált szakképzés során hogyan alakulnak ki azok a kulcskompetenciák, amelyek a munkavállaláshoz és az önálló, felelősségteljes állampolgári léthez szükségesek. Betekinthettünk egy, a sajátos nevelési igényű tanulóknak tartott foglalkozásba.

Kirsi-Marja Kasteenpohja pék-cukrász szakoktatóval a Brander pékséget látogattuk meg Kangasalában, ahol a tanulóik töltik az üzemi gyakorlatot. Itt vendéglátónk, Anna Niininen jóvoltából minden munkafolyamatot megfigyelhettünk. Ezután a tavaly átadott kangasalai Tredu-tagintézményben folytattuk a tapasztalatszerzést. Láthattuk, hogy az oktatás úgy épül fel, hogy a különböző szakmák tanulói már a képzés során együttműködnek egymással, így nemcsak a saját szakmájukat tanulják meg, hanem azt is, hogy egy konkrét munkafolyamatban hol helyezkedik el az ő tevékenységük és milyen más szakemberekkel kell együtt dolgozniuk.

A hervantai tagintézményben Janne Pietiläinen igazgató úr fogadott minket, vele szintén az oktatási rendszerről beszélgettünk, ezúttal abból a szempontból, hogy milyen erőforrások és szervezés szükséges ahhoz, hogy ezt a projektközpontú oktatást a mindennapokban működtetni lehessen. Itt nagy hangsúlyt kapott az élethosszig tartó tanulás megszervezése valamint a szakmai oktatás és a munkára való felkészítés összehangolása. Ugyanebben az intézményben Jukka Tarvainen húsipari termékgyártó szakoktató mutatta be az élelmiszeripari tanműhelyeket, itt volt alkalmunk az élelmiszeripari képzés helyzetéről tapasztalatot cserélni, valamint megtanultuk egy jellegzetes finn desszert, a Karjalanpiirakka elkészítését.

Szakmai programunk a tamperei iskolában zárult, ahol kipróbáltuk a fodrásztanműhely működését. Minden meglátogatott helyszínen tanulmányoztuk a közösségi terek kialakítását, és a finn kollégáktól nagyon sok információt, ötletet kaptunk.

A tanulmányút végén Ritva Haveri irányításával összegeztük a tapasztalatainkat, és lezártuk a programot.

Részletes beszámoló az útról Gere Zsuzsa szakmai naplójából itt olvasható !

Tanáraink képes prezentációja itt található !

Záró rendezvény:

Bemutató és kóstoló nap a 2018/2019-es tanév Erasmus + nemzetközi programjairól

2019. április 29-én, a 6 hetes szakmai gyakorlatokon résztvevő diákok prezentációs bemutatón ismertették iskolánk tanulóinak, tanárainak és meghívott vendégeinek a külföldön tanultakat, tevékenységeiket, programjaikat. A diákok bemutatták ppt-n a finnországi, franciaországi és székelyföldi több hetes szakmai gyakorlatuk eredményeit, termékeit, élményeit az összegyűlt diákoknak, tanároknak, érdeklődőknek. A diákok nagy átéléssel meséltek a kint töltött időről, amit nagyon hasznosnak és előremutatónak találtak saját maguk további terveiket illetően. Sokat fejlődtek szakmai és nyelvi kompetenciák, készségek területén.  Megismerték a más kultúrákat, embereket és attitűdöket. A nyelvek tanulását nagyon fontosnak tartották, ami nélkül a szakmai gyakorlat nehezebben végezhető el. A bemutató és a kérdések megválaszolása után az általuk tanműhelyekben elkészített külföldi receptek ételeit kóstolhatták meg a vendégek, diákok. Volt közöttük finn herrvursli kolbász, francia fűszeres kolbász, székely vert kenyér, dupla csokis croissant, stb. Nagyon ízlett mindenkinek!

A képes beszámoló az eseményről itt található: nemzetközi bemutató nap képei